top of page

Husker du at rammesætte din brug af test – før du sender linket ud?

Jo, der følger en grundig introduktion med testlinket – men mange klikker direkte på 'Start test', uden at læse indholdet og de vigtige instruktioner, der er afgørende for at opnå et så retvisende resultat som muligt.

Som testansvarlig skal du være opmærksom på, at psykologiske bias kan påvirke svarene og føre til resultater, der afspejler sociale idealer frem for reel motivation.

Dette er en særlig udfordring ved brug af test i erhvervslivet og her er tre faktorer der er særligt vigtige at kende:

- Begrænset selvindsigt betyder, at mange mennesker ikke har direkte adgang til deres egne motiver og reaktionsmønstre og derfor identificerer sig med de typer, der er mest genkendelige og socialt acceptable.


- Confirmation bias betyder, at vi (ubevidst) søger at bekræfte det billede, vi allerede har af os selv f.eks. som pligtopfyldende, samvittighedsfulde og ansvarlige.

- Social desirability bias opstår, når vi svarer ud fra det, vi tror, man "bør" være i en given profession og ikke nødvendigvis hvem vi reelt er. Dette ses særligt i brancher med stærke normer for ønsket adfærd.

Med en god rammesætning - før du sender testlink - mindsker du risikoen for denne type bias og sikrer et mere retvisende billede.


Nedenstående eksempel er en mail til en kandidat, som sendes før "anden samtale" i en ansættelsesproces:



Enneagrammet Erhverv gør det muligt at arbejde strategisk med HR og skaber et unikt grundlag for indsigt i mennesker, teams og virksomheden.

bottom of page